TAROM pare că se află într-o situație dificilă, în ciuda ambițiilor sale de restructurare. Conducerea companiei a dezvăluit un plan menit să aducă profit, dar acesta include măsuri drastice: renunțarea la zboruri care sunt extrem de profitabile pentru alți operatori, vânzarea unei părți din flota sa și disponibilizări de personal.
Recent, TAROM a eliminat rute esențiale, cum ar fi cea spre Londra, o destinație populară pentru comunitatea românească. Operatorii low-cost exploatează aceste rute și generează profituri consistente.
La mijlocul acestui an, compania de stat TAROM a prezentat un plan de buget pentru 2024, în care preconizează o creștere a veniturilor cu 30% și speră să obțină profit după ani întregi de pierderi.
Strategia companiei include vânzarea a patru aeronave Airbus, precum și obținerea unor subvenții de stat. Totodată, restructurările sunt inevitabile.
„Restructurarea este ceva ce nu ne place la toţi. Este atunci când ajungem să ne restructurăm datoriile, să fim într-o situaţie de dificultate economică. Asta e situaţia companiei TAROM în momentul de faţă”,
a declarat Costin Iordache, director interimar al TAROM.
În ceea ce privește concedierile, directorul companiei a admis că „e posibil” să aibă loc în viitorul apropiat.
În prezent, flota TAROM include cinci modele diferite de avioane, ceea ce implică costuri suplimentare, deoarece piloții certificați pe Boeing 737, de exemplu, nu pot pilota avioane ATR sau Airbus. Acesta este unul dintre motivele pentru care majoritatea companiilor aeriene preferă să opereze cu un singur tip de aeronavă, pentru a reduce cheltuielile.
O altă decizie controversată a TAROM a fost vânzarea sloturilor de pe aeroportul Heathrow din Londra, considerând că zborurile nu erau profitabile. Acest lucru este în contrast cu companii precum Wizz Air, care efectuează numeroase zboruri zilnice către Londra și obțin venituri considerabile.
„Treptat, încărcarea sau rentabilitatea acestei rute s-a depreciat, cam din pandemie”, a explicat Alexandru Anghel, purtătorul de cuvânt al TAROM.
Compania a renunțat la 14 sloturi săptămânale care îi permiteau să opereze șapte zboruri dus-întors pe săptămână. Aceste sloturi au fost achiziționate de Qatar Airways.
Deși TAROM nu a dezvăluit suma obținută din vânzarea sloturilor, acestea sunt extrem de valoroase. Spre exemplu, în 2016, Oman Air a plătit 75 de milioane de dolari către Air France pentru sloturi similare pe Heathrow.
„Sunt convins că echipa de management și consiliul de administrație fac ce este mai bine pentru companie. Este o decizie managerială aceasta. Înțeleg că anul acesta compania TAROM este pe profit, așadar sperăm ca această restructurare să fie de succes”,
a spus David Ciceo, președintele Asociației Aeroporturilor din România.
În același timp, operatorii de turism au cerut de ani de zile TAROM să lanseze zboruri spre litoralul românesc din diverse țări europene, o oportunitate de profit pe care compania nu a valorificat-o decât într-un singur an din ultimele trei decenii.
„Am purtat foarte mulți ani lupte îndelungate pentru a convinge TAROM să zboare pe aeroportul de la Constanța, pentru a ne aduce turiști către litoralul românesc, ceea ce nu s-a întâmplat decât într-un singur an, în 29-30 de ani deja”,
a declarat Corina Martin, secretar general FPIOR.
„La zona aceasta de noi destinaţii, vom putea proceda după 2026, după implementarea acestui plan de restructurare. Până atunci, compania trebuie să eficientizeze operaţiunile”,
a afirmat Alexandru Anghel.
Din punct de vedere al traficului, TAROM nu reușește să țină pasul cu creșterea pieței, în timp ce companiile low-cost continuă să adauge noi rute spre și dinspre România, să umple avioanele și să își mărească cota de piață.
Pe de altă parte, traficul de pasageri pe aeroporturile din România, un indicator al pieței aviatice, a crescut cu 5% în prima jumătate a acestui an, atingând 11,8 milioane de pasageri.