Ambasadorul Statelor Unite la Uniunea Europeană, Mark Gitenstein, a declarat că SUA ar putea lua în considerare extinderea suspendării tarifelor vamale adăugate pentru importurile de oţel şi aluminiu din UE. Aceasta măsură ar veni ca răspuns în cazul în care ambele entităţi au nevoie de un interval mai mare pentru a ajunge la un acord privind măsurile ce se referă la producţia excesivă şi producţia ecologică, cu emisii reduse de dioxid de carbon.
În contextul istoric, din ianuarie 2022, Statele Unite au luat decizia de a suspenda temporar pentru o perioadă de doi ani tarifele adiţionale de 25% pentru oţel şi 10% pentru aluminiu, originare din UE.
Acest pas a venit după ce aceste tarife au fost impuse iniţial de fostul preşedinte Donald Trump, dar ulterior au fost înlocuite cu un sistem de cote tarifare, cunoscut sub numele de TRQ. Acest sistem permite importul în SUA a până la 3,3 milioane de tone de oţel şi 384.000 de tone de aluminiu din UE, fără aplicarea vreunui tarif vamal.
Gitenstein a subliniat clar că nu a existat nicio intenţie de a elimina sistemul de cote tarifare sau de a reaplica tarifele menţionate anterior. El a transmis jurnaliştilor că, de fapt, SUA au sugerat din start UE că ar putea extinde TRQ dacă este necesar mai mult timp pentru a conduce negocieri.
Un alt aspect important este că Statele Unite şi Uniunea Europeană îşi doresc să stabilească un acord referitor la măsurile de combatere a producţiei excesive de metale în anumite ţări, precum China.
În plus, ambele părţi vizează promovarea producţiei de oţel cu emisii reduse de CO2. Existau speranţe că se va ajunge la un consens şi în privinţa mineralelor critice în timpul unui summit recent, dar aceste aşteptări nu s-au materializat.
Cu toate acestea, Gitenstein a reiterat faptul că, în ultimii doi ani, s-au înregistrat progrese notabile în discuţiile referitoare la importurile de oţel şi aluminiu. Atât SUA, cât şi UE sunt hotărâte să identifice o soluţie în lunile care urmează.
O altă temă de discuţie se referă la vehiculele electrice ce utilizează diverse minerale, precum cobaltul sau litiul, extrase sau procesate în UE. Aceste vehicule ar putea beneficia de avantaje fiscale în SUA. Gitenstein a confirmat angajamentul SUA de a continua aceste discuţii.