Pentru a redacta un text nou, păstrând esența ideilor exprimate în textul original, este important să reformulăm și să dezvoltăm ideile, fără a adăuga o concluzie proprie. Iată o versiune extinsă și rescrisă a textului, în limba română:
Confederația angajaților TAROM face un apel urgent, subliniind faptul că, dacă TAROM nu va fi scutită de obligațiile impuse de Legea 296/2023 referitoare la măsuri fiscal-bugetare, niciun avion TAROM nu va mai decola începând cu 1 decembrie.
Această lege, considerată „o rușine națională” de către sindicat, pare să afecteze în mod nefavorabil compania, în timp ce alte entități cu majoritatea capitalului de stat, care nu operează în piețe competitive, ar putea beneficia de excepții. Membrii Sindicatului Unit TAROM (SUT), incluzând piloți, însoțitori de bord, mecanici și personalul operativ de la sol, au anunțat că nu vor mai opera zboruri după această dată, conform unui comunicat oficial.
În contextul noii „legi a austerității”, care prevede măsuri fiscale ce vor intra în vigoare la 1 ianuarie 2024, SUT a înaintat un Memorandum către Guvern și Ministerul Transporturilor, solicitând ca TAROM să fie exceptată de la aceste prevederi.
Sindicatul a observat, și nu fără surprindere, că, în timp ce ministrul Transporturilor, domnul Grindeanu, a discutat în Guvern un Memorandum de excludere pentru CFR Călători, CFR Marfă și Metrorex, TAROM a fost neglijată. Sindicaliștii întreabă public de ce TAROM este discriminată și de ce activitatea din aviație nu pare să fie de interes pentru ministrul Transporturilor.
Sindicatul a indicat în Memorandum că prevederile Legii ar crea un mediu restrictiv pentru TAROM, punând compania într-o poziție dezavantajoasă față de operatorii privați din sector. Acest lucru ar duce la crearea unui mediu de operare necompetitiv, într-un domeniu extrem de competitiv și liberalizat în ceea ce privește accesul pe piața serviciilor de transport aerian și politicile tarifare.
Mai mult, aceste restricții ar limita dezvoltarea TAROM și ar agrava deficitul de personal specializat, împiedicând angajarea sau menținerea de personal înalt calificat prin pachete salariale competitive și gestionarea flexibilă a bugetului de salarii.
Având în vedere că TAROM este o întreprindere publică finanțată integral din venituri proprii și operează într-o piață competitivă în continuă schimbare, restricțiile impuse de Lege sunt considerate inaplicabile în cazul TAROM. Acestea ar împiedica desfășurarea eficientă a activităților economice și ar face imposibilă atingerea profitabilității în aceste condiții concurențiale, unde operatorii aerieni privați, atât români cât și străini, nu se confruntă cu asemenea restricții în gestionarea resurselor umane, materiale și tehnice.
Prin urmare, sindicatul insistă pe necesitatea exceptării Companiei Naționale de Transporturi Aeriene Române – TAROM S.A. de la aplicarea prevederilor Legii, pentru a evita punerea operatorului aerian național într-o poziție de dezavantaj concurențial.
Sindicatul subliniază, de asemenea, că dacă Legea va fi implementată, TAROM va fi incapabilă să respecte drepturile angajaților prevăzute de Legea nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronavigant și de Legea nr. 95/2008 privind Statutul personalului nenavigant tehnic din aviația civilă.
Aceasta ar determina încălcarea legislației în vigoare și ar afecta grav drepturile angajaților. Prin urmare, SUT solicită ca TAROM să fie scutită de la aplicarea Legii 296/2023, astfel încât compania să poată funcționa normal și să rămână competitivă pe piața serviciilor de transport aerian.