Performanțele elevilor români la testele internaționale PISA (Programme for International Student Assessment) continuă să plaseze România într-o poziție nefavorabilă în clasamentul global. Conform ultimelor evaluări, tinerii studenți din România nu au reușit să obțină scoruri satisfăcătoare, nici în domeniul lecturii și cititului, dar nici în cel al matematicii.
În cadrul acestui studiu, care a inclus 65 de țări, România se situează pe locul 49 la capitolul citire, cu un total de 424 de puncte, o performanță sub medie comparativ cu restul țărilor participante.
La matematică, situația nu este mult mai încurajatoare, țara noastră clasându-se pe poziția 47 cu 427 de puncte. În ceea ce privește științele, elevii români au obținut 428 de puncte, clasându-se pe locul 48.
Aceste rezultate nu surprind oficialii de la Ministerul Educației, care recunosc că sunt similare cu cele înregistrate în testul PISA din 2006, când România a ocupat locul 47 din 59 de țări.
Evaluările PISA din martie 2009 au implicat aproximativ 5.000 de tineri de 15 ani din 159 de școli românești, testați în domeniile lecturii, matematicii și științelor. După România, în clasament s-au poziționat Muntenegru și Albania.
Ministrul Educației de la acea vreme, Daniel Funeriu, a subliniat că aceste rezultate reflectă starea sistemului educațional românesc la momentul preluării mandatului său.
El a menționat că aceste cifre confirmă problemele pe care le-a evidențiat în repetate rânduri și pe care guvernul încearcă să le abordeze prin implementarea noii Legi a Educației Naționale. Funeriu a exprimat speranța că toți politicienii vor înțelege importanța acestui moment și nu vor permite intereselor ilegitime din mediul universitar să compromită noua lege.