Schimbările propuse în Codul Fiscal, așa cum sunt ele prezentate de Asociația Pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR), arată o serie de neclarități care pot avea un impact semnificativ asupra modului în care sunt impozitate câștigurile de capital din fondurile de pensii private.
Conform analizei APAPR, începând cu 1 ianuarie 2024, există riscul ca pensiile private, respectiv Pensiile Pilonul II obligatoriu și Pilonul III Facultativ, să fie tratate în mod incorect, asemănător cu pensiile de serviciu, adesea denumite și pensii speciale. Această situație ar putea duce la aplicarea unui regim fiscal progresiv, potențial mai gravos decât cel actual.
De la această dată, impozitarea pensiilor private ar putea să se modifice, trecând de la cota fixă de 10% aplicabilă în prezent, la o cotă progresivă de până la 20%, specifică câștigurilor de capital. Aceasta ar fi una dintre cele mai punitive taxe aplicate pentru produsele de economisire sau investiții din România.
În prezent, pentru Pilonul II și Pilonul III, baza de impozitare este suma integrală plătită de fondurile de pensii private, la o cotă de 10%. Însă, începând cu 1 ianuarie 2024, se prefigurează un scenariu în care impozitarea se va face doar pentru câștigurile de capital, conform noilor modificări legislative, cu cote variabile de 10%, 15% sau chiar 20%, așa cum prevede Legea 282/2023 referitoare la pensiile speciale.
APAPR consideră că acest tratament fiscal ar fi extrem de nepotrivit pentru cei care contribuie la fondurile de pensii private și pentru beneficiarii acestor plăți. Drept urmare, asociația a inițiat un dialog cu Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) și Ministerul Finanțelor Publice (MFP) pentru a clarifica cât mai repede posibil aceste ambiguități legislative.
În plus, APAPR a solicitat public o modificare urgentă a Codului Fiscal prin Ordinanță de Urgență a Guvernului. Scopul acestei solicitări este de a aduce clarificări specifice pentru Articolul 100 și Articolul 101, astfel încât să se reflecte adecvat diferența dintre principiul contributiv, care stă la baza pensiilor private, și cel necontributiv, specific pensiilor speciale.
APAPR dorește în esență menținerea cotei actuale de impozitare de 10%, evitând astfel aplicarea cotelor de 15% sau 20%.
Această clarificare legislativă este crucială, având în vedere mizele financiare implicate. Plățile anuale realizate de fondurile de pensii private se ridică la miliarde de lei, beneficiind sute de mii de români.
Până în prezent, fondurile de pensii (Pilonul II și Pilonul III) au efectuat plăți totale de peste 2,36 miliarde de lei către aproximativ 210.000 de beneficiari. Doar pentru Pilonul II, plățile sunt estimate să atingă 1 miliard de lei în 2023, o sumă apropiată de totalul de 1,1 miliarde de lei plătit în cei 15 ani de la implementarea acestui sistem, în perioada 2008-2022.
Ritmul de creștere exponențial al acestor plăți este așteptat să continue și în următorii ani, ceea ce subliniază importanța unei legislații fiscale clare și echitabile pentru aceste fonduri.