Mii de pensionari din toată România sunt nemulțumiți în urma noilor decizii de recalculare a pensiilor. Mulți dintre aceștia au constatat scăderi drastice ale veniturilor sau greșeli în calculul pensiilor.
Chiar dacă Daniel Baciu, președintele Casei Naționale de Pensii, a afirmat că peste 82% dintre pensii vor crește și că niciun pensionar nu va primi mai puțin, situația din teren arată diferit. În multe orașe, pensionarii stau la cozi la Casele Teritoriale de Pensii pentru a depune contestații și a cere explicații, potrivit Antena 3.
Un pensionar din București a avut un șoc când a descoperit că pensia sa, după recalculare, a scăzut cu mai mult de 2.000 de lei.
„Aveam pensia 7.826. Cuantumul la 1 septembrie 2024 este 4.820 de lei. Scădere de 2000 şi ceva de lei. Am zis că înnebunesc. Am muncit 42 de ani”, a spus pensionarul dezamăgit, conform sursei menționate.
Totodată, un pensionar din Cornetu, județul Ilfov, susține că pensia i-a fost recalculată greșit și a cerut reexaminarea deciziei: „Mi-a luat din punctele de stabilitate. 9 ani de zile contributivi am pierdut. Mi-a zis să aștept altă decizie de recalculare că s-a greșit”, a declarat acesta.
„Mi-a dat 50 lei, 81 punctaj… 50 lei la 30 de ani de muncă”, a spus o altă femeie afectată de recalculare.
În toată țara, pensionarii se adună încă de dimineață la Casele de Pensii, formând cozi lungi pentru a afla clarificări cu privire la noile decizii.
Unii bănuiesc că erorile ar putea fi cauzate de probleme ale sistemului informatic, dar se întreabă cine ar trebui să răspundă pentru aceste nereguli. „Am avut 1.200 de lei, acum am 886”, a spus un pensionar. Altul este confuz: „Nu înțeleg ce se întâmplă—se scade sau se adaugă? Se adaugă 700 sau se taie?”
Pensionarii pot contesta deciziile de recalculare în termen de 45 de zile, fie la casele teritoriale de pensii, fie în instanță.
Pași de urmat în caz de recalculare eronată a pensiei
Pentru cei care au primit deciziile de recalculare și au nelămuriri, există câteva opțiuni pentru a clarifica situația. Daniel Baciu îi sfătuiește pe cei nemulțumiți să depună petiții la Casa de Pensii, să se adreseze biroului de relații cu publicul sau să solicite o audiență.
Pentru a gestiona numărul mare de solicitări, Casa de Pensii va suplimenta numărul de funcționari la ghișee, a adăugat Daniel Baciu.
Ministrul Muncii, Simona Bucura Oprescu, a precizat că pensionarii pot cere lămuriri în caz de erori la recalculare.
„Pensionarul poate solicita revizuirea deciziei de recalculare”, a afirmat ea, adăugând că majoritatea deciziilor sunt corecte, dar „există posibilitatea ca din cauza unei introduceri greșite a datelor să avem și situații în care pensionarii constată diferențe.”
„Ne dorim ca pensionarii să facă cât mai puține drumuri la Casele de Pensii. Vor fi acolo colegi de la evaluare care sunt în măsura să le ofere detalii. Ei vor verifica în aplicația informatică datele din dosarul pensionarilor, iar în cazul în care vor simţi nevoia şi de alte verificări, vor aduce dosarul din arhivă”, a explicat ministrul Muncii.
Poșta Română va distribui noile decizii de recalculare în următoarele două săptămâni, cu livrarea completă până la 30 august 2024. Dacă destinatarul nu este acasă, documentul poate fi ridicat ulterior de la oficiul poștal.